Ezekben a hetekben lettek kiosztva a ‘2016-os Év Irodája’ díjak.
Fotó: Tímár Sári és Fuchs Máté / www.feszekreszek.hu / Bean asztal
Ezen belül több kategóriában kerültek ki győztesek, de ami minket nagyon érdekel az az Impact Hub Budapest eredménye. Alig néhány hónapja buzdítottunk is titeket, hogy ha van véleményetek, akkor szavazzatok ti is. Azért tartottuk fontosnak, hogy így legyen, mert a tér berendezésben igyekeztünk mi is a legjobbat nyújtani ebben az irodában. A fantasztikus emberekből felépülő közösség vibrációja, na és persze a letagadhatatlan Fészek Részek jelenlét, megtette a hatását, így a 2016-os Év Közösségi Irodája Díj-at az Impact Hub Budapest kapta.
Woohoo! Őszinte gratuláció a szavazóknak, aszorgos alapítóknak és a lelkes önkénteseknek, hogy a közösségi iroda kiemelkedhetett az elmúlt évben. Mindenki tartsa meg a jó szokását, így tovább!
Fel is kerestem azt a hat főt, akik kérdőre vonhatóak és kérdőre is vontam őket, hogy
miért, kiért és hogyan is kell az Év Közösségi Irodáját csinálni:
Fotó: Tímár Sári és Fuchs Máté / www.feszekreszek.hu / Globe csillár
Stáhl Norbi volt az első, aki megválaszolta a neki szegezett kérdést. Őszintén áramlott belőle a szó arra a kérdésre, hogy
hogyan hatott rá vissza amit kreáltak?
„ Legfőképpen azon érzem hogy változtam, ahogyan tűnnek el az előítéleteim – komolyan mondom, minden nap egyre toleránsabb leszek. Hová lesz a régi Grumpy Norbi?” – nevetett.
„Tök jó sok olyan emberrel találkozni minden nap, akiket inspirálunk és ők is minket. Tényleg annyifélék vagyunk és mindenkinek más a válasza a kihívásokra. a különböző válaszok ugyanazokra a kihívásokra és ezt ünnepelni kell – mert nem egy jó megoldás van, hanem sok.. Na elég lesz a klisékből?”
Tréfálkozik nevetve, hirtelen szigorúbb lesz és azt kérdezi – „A többiek válaszoltak?!” – nevettünk..
De mindez a kissé klisé egészen máshogy hat, amikor azt érzed, hogy aki mondja igazi belülről fakadó élményt ad vissza.
Kéri Zsuzsi egyszerre menedzseli a dolgok áramlását és viszi a vállán az anyaság feladatát. Ennek biztos van egy titka:
„Talán hogy az Impact Hubban (és érte) nagyon jó érzés dolgozni? Ezt a közösséget nem is elsősorban a hely köti össze, hanem az alapértékeink, a “trust-courage-collaboration”, azaz a bizalom és az ezzel együtt járó nyitottság, a bátorság ami ahhoz kell, hogy merjünk vállalkozni és változtatni, illetve az együttműködés. Ezek nem olyan értékek, amiket hangzatos üzenetként kiírunk egy jól látható helyre, aztán várjuk a csodát. Sokkal inkább ezekre alapozzuk a mindennapi munkánkat, és az elmúlt közel egy évből az látszik, hogy érdemes ebben példát mutatni, mert így találnak meg minket a hasonló gondolkodású emberek.”
„A család-karrier egyensúlyról pedig… Az lenne az igazán fair ha ezt a férjemtől is megkérdeznéd! (Ricsi szintén az alapító csapat tagja) De egyébként nagyon jó kérdés, mert pont a közös vállalkozás teszi lehetővé, hogy tényleg egyenlő részt vállaljunk a családi feladatokból, és hogy egyébként sok és minőségi időt tudjunk együtt tölteni. Ehhez egyrészt kell a nagyon rugalmas munkaidő, másrészt a csapat többi része, akikre mindig számíthatunk. Meg persze egy szuper bölcsi! Szerintem nagyon szerencsések vagyunk, hogy, ha sok szervezés árán is, de egy jó egyensúlyt tudtunk kialakítani.”
Szóval nagyon komolyan oda kell figyelni és szervezni kell, nem csak úgy lesz. ha teszel érte akkor megtalálod az ideális bölcsit, vagy a partnereket a feladatodhoz. Nincs ebben semmi titok csak az a lelkesítő tény ahogy Zsuzsi csinálja!
Gellai Ricsit arról kérdeztem, hogy
milyen módszerekkel kommunikálja az Impact Hub sajátos hangját?
„Nekem elég egyszerű dolgom van. Nálunk az érték nem a falakban van, mert nem egy ingatlan biznisz vagyunk – hanem az emberekben, akik a falak között, együtt dolgoznak. Egy több mint 16.000-es globális közösségben, ahol mindenki hasonló értékrend mentén él, dolgozik és gondolkodik, ez az értékajánlat egy no-brainer. Olyan emberekkel tudsz új dolgokat létrehozni, akik nyitottan és támogatóan állnak hozzád, mert tudják, hogy együtt sokkal nagyobb eredményt tudtok létrehozni, mint egyedül. A segítség nem kerül sokba, és biztos lehetsz benne, hogy visszakapod – legfeljebb közvetve. Egy jobb világban.”
azt hiszem ebben nagyon is igaza van Ricsinek.
„Sok olyan rendezvénynek adunk helyet, ahol a megrendelőnek fontos a helyszín által közvetített érték. Jónak, megfizethetőnek, gyorsnak és profinak lenni nem elég. Sok gyakorlással, sok pénzzel ezt bárki tudja nyújtani. Az értékrend – az belülről jön.”
Beeemm! Na igen. Persze minél többet ismerünk meg a világból annál teljesebb lesz a belső világkép, ami az értékítéletünk alapja.
Fotó: Tímár Sári és Fuchs Máté / www.feszekreszek.hu / Bean asztal
Várfi Melinda kétlaki életében áramlik Európa fővárosaiban és eközben a fenntarthatóság minden formájával találkozik. Arról kérdeztem, hogy mennyire nehéz a nemes feladat;
etikusan tartani egy vállalkozást, amikor minden fillér számít:
„Nem könnyű feladat, hogy a mai magyar valóságban meg tudjuk engedni magunknak a fenntartható, organikus és sem környezetre, sem emberekre nem veszélyes alapanyagokból előállított bútorokat, festékeket vagy egyszerűen az iroda mindennapi beszerzési köreit ennek megfelelően menedzselni.” – kezdte Melinda –
„Az iroda megnyitása előtt is sok-sok inspirációt láttam más országok Impact Hubjaiban. Itt jön be a közösség nemzetközi értéke: az Impact Hubok ugyanis hálózatként kapcsolatban állnak egymással es az olyan értékeik mellett szerveződnek, mint a fenntarthatóság es a társadalmi vállalkozás. Felemelő látni, ahogy a berlini Hubban is egy helyi bútortervezővel oldottak meg az iroda felszerelését olyan módon, hogy a bútorok helyi alapanyagból es a legnagyobb funkcionalitás mellett kerüljenek használatba. Vagy a szingapúri Hubban, ahol a mindennapi kávé mellett kaphatsz egészséges mangó shake-t is vagy más finomturmixot is a közösségi kávézóban. Az Impact Hubok a körkörös gazdaságra épülnek – megtálalni a helyi beszerzőt, a helyi alapanyagokat es nem feltétlen az épp adott trendet követő termékeket. A bútoraitok mellett most nagy örömünkre szolgál Sharolta termékeit is árusítani, aki újrahasznosított farmerekből állít elő nekünk bevásárlótáskát és pénztárcát.”
És valóban, a közösségi térben van is egy elhasznált farmereket gyűjtő elég menő faketrec.. a vad ötleteket ketrec mögött kell tartani.
Bedő Bea vállalta a vállalkozásokban amúgy számomra legnehezebb feladatát a papírmunkák kicsomózását. Arról kérdeztem, hogy
van-e az állami szerveztek felöl hivatalos segítség, ha a feladatot a fenntarthatóság nehezíti és ha nincs tudna-e javasolni egyet:
“A könyvelési és adminisztratív munkáinkat próbáljuk minélfenntarthatóbbá tenni” – kezdte Bea
„Minimalizáljuk a papíralapú adminisztrálást. A saját döntésünk volt, hogy elektronikus számlákat állítunk ki a tagok, partnerek felé. Szintén online CRM rendszert használunk, melyben a tagokra vonatkozó adatokat, foglalásokat tudjuk mi is, de egyben a tagok, Partnerek is rögzíteni. A banki tranzakciókat is elektronikusan kapcsoltuk össze a számlázó rendszerrel. A hatóságok felé az elektronikus bevallási rendszert használjuk, egyben a kapcsolattartást is online végezzük. Nincs kimondott tipp, hanem szinte mindenhol kizárjuk a papír alapú kapcsolattartást. Szerencsére egyre jobban lehetővé vált már az ügyek elektronikus intézése.”
mennyi papírt lehet így megspórolni. Beának nagyon is helyén van a szíve, amikor ezt emeli ki. Eszembe jut William MacDonough Ted beszédében elhangzott mondat – ..képzeld el ezt a design feladatot: tervezz valamit, ami oxigént termel, kiválaszt carbont, leköti a nitrogént, megszűri a vizet, napenergiával gyarapodik, összetett cukrokat és ételt készít, mikroklímát teremt, évszakonként színt vált és önmagát sokszorozni képes. Nos, miért nem vágjuk ki és írunk rá. (a fordítás ügyetlensége remélem nem torzítja a gondolat jelentőségét)
Shayna Pruniert pedig – aki az álmot hozta Budapestre – arról faggattam, hogy így képzelte-e amikor megérkezett és
mi az, ami sokkal jobb lett mint azt valaha remélni merte:
„Igen, az egész úgy kezdődött, hogy mikor Budapestreérkeztem kerestem a helyi Impact Hubot, hogy megszokott módon tudjam a munkámat végezni. Amikor kiderült, hogy hiába keresem nem fogok találni, azonnal úgy éreztem, hogy ez a személyes küldetésem, hogy teremtsek egyet. Elsőként Melindával találkoztam; ketten találtunk a csapat többi tagjára és együtt sikerült ezt az álmot megvalósítani” – írja nekem Shayna. Nagyon igyekszem nektek az angol szófordulatokat helyesen fordítani
„Őszintén szólva, nem volt elképzelésem hogy a hely hogyan fog kinézni, de eltökélt voltam hogy az alapjellemzőket illetően nem adhatjuk alább az igényeinket, különösen a környezettudatos és az egészséges tér szempontjából. És végül nagyszerű ergonomikus és fenntartható forrásból származó bútoraink lettek, nem mérgező környezetbarát növényi alapú festékek borítják a falakat, és még a világításunk is energiatakarékos. Ami a dizájnt és a megvalósítást illeti, mindent teljesen máshogy kellett megközelíteni ebben az országban ahhoz képest, ahogy korábban tapasztaltam. Azok az anyagok, amikhez hozzá szoktam, vagy elérhetetlenül drágák, vagy nem is fellelhetőek ezen a piacon. További terveink vannak fejlesztésektől és felújításokról, amint pénzügyileg is stabilizálódunk. Már nagyon várom, hogy az ötleteimet megvalósíthassam és legjobb tudásom adhassam a következő fázisában az Impact Hub Budapestnek. Ahogy mi mondjuk, a tér sosincs kész!”
Különösen érdekes számomra az utolsó kijelentés mert a formatervezésnek is ez az egyik alap igazsága, hogy sohasenemnincsen’ készen.
Fotó: Impact Hub Budapest /Az Év Co-working Irodája díj 2016
Nézve az érmet, ahogy ott a Bean asztalon ragyog, ahogy a Hashtag lámpák irányított fénye megvilágítja, egy kicsit nekünk is elismerés. Mégis azt hiszem, leginkább én tartozom köszönettel ennek a hat nagyszerű embernek és persze nektek, akik a közösséget megformáljátok itt a co-working irodában. Kikkel is futottunk itt össze tavaly? Találkozunk az individuális szabadúszók mellett (akikről majd megérné az év folyamán egy újabb bejegyzést írni) ilyen cégek képviselőivel salátáztunk, mint a Tedx Danubia, Crowd Mobile, Klimapolitika, Skool, Corporate Values, Kürt Akadémia, Messzelátó Egyesület, Invendor Investment and Innovation, SentiOne, ESSRG. Az év elején a Magnet Bank is jelen volt, és a Cimbi bűbájos tagjai is időnként ránk kacsintottak. Emlékeztek ahogy a bejegyzés elején Norbi szólt az inspirációról? Kit ne inspirálna egy ilyen csapat! Fantasztikusak vagytok, gratulálunk!
Fotó: Impact Hub Budapest / A Közösség /Az Év Co-working Irodája díj 2016
Bergovecz László
Budapest, 2017. február.